Udvikling af en positiv og anerkendende pædagogik
Status :
Den røde tråd i Skovby for børn 0-18 år har været og er stadig et vigtigt arbejdspapir
Vi har gjort erfaringer med samarbejde på tværs af institutioner og skole
Vi har arbejdet med pædagogisk udvikling og helhedstænkning
Kvalitetskriterier :
At børns og voksnes trivsel og arbejdsglæde øges og kan iagttages
Målet :
At arbejde ud fra en positive og anerkendende relationer
At udvikle det pædagogiske arbejde
Handlingsplan :
Hver dag på middagsmøde og i vores relationer med hinanden at have fokus på anerkendelse og pædagogiske stjernestunder
At arbejde feedback
At få sat fokus på det gode samspil og den gode relation
Arbejde med den følelsesmæssige dialog, bl.a. om at være tilgængelig for kontakt, vise glæde for barnet, se barnets initiativ og juster dig efter det, inviter barnet til samtale, lyt og svar og giv barnet anerkendelse
Skabe fælles opmærksomhed, bl.a. ved at fange barnets opmærksomhed, fastholde barnets opmærksomhed, vis følelser og entusiasme og forbind barnets oplevelser gennem uddybning og forklaring
At arbejde med den professionelles rolle som en helhed mellem ”underviser”, omsorgsgiver og opdrager
At relationerne er betydningsfulde bl.a. gennem anerkendelse og positiv tilgang
At de voksne er relationskompetente bl.a. gennem positive forventninger
At have en resurseorienteret tilgang til bl.a. at finde hjælpekilder, der er en forudsætning for at arbejde med problemer
At udvikle anerkendende kommunikation og aktiv lytning
At finde stjernestunder – det der lykkes. Bruge som energi og handlekraft
At reflektere over sit fag, sine tanker, følelses- og forestillingsbilleder samt relationer i hverdagen
At give børn og voksne mulighed for at indgå i respektfulde og udviklingsstøttende relationer med hinanden
At lade glæden, energien, humoren smitte
At det verbale og nonverbale udtryk er i harmoni
At den positive og anerkende tilgang praktiseres overfor børn, kolleger, forældre og øvrige samarbejdspartnere
At ajourføre os gennem relevant litteratur og dialog mellem lokalområdet interessenter
Evaluering :
Efter den fælles pædagogiske dag omdeles evalueringsskema, som udfyldes af mødedeltagerne
På personalemøder, forældremøder og dialoggruppe
Evt. spørgeskema